Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app och BankID
Er verksamhet
Om oss
Kontakta oss

Gårdsförsäljning – så kan du få det att lyckas

Drömmer du om att komma igång med gårdsförsäljning och på så vis kanske trygga en inkomst? Intresset för lokalproducerat är stort, så idén är god. Men se till att ha en plan från start för vem som ska köpa dina produkter. Här får du tips om hur du kan få det att funka.

Ett barn håller i en träskål med tomater utomhus en solig dag

Ulf Möller, ansvarig för skog och lantbruk på Swedbank, ser många par som kanske först köpt en gård på landet, med två jobb i stan, men där man efter ett tag längtar efter att få tillbringa mer tid på gården.

– Tanken börjar kanske gro: ’En av oss skulle kunna öppna en butik och jobba hemifrån’, säger Ulf Möller.

För många är det en livsstilsfråga, menar han, men en vanlig fälla är att i ett första skede fokusera på VAD man ska sälja och inte till VEM.

– Man sätter igång och pressar rapsolja, mal vete, eller slaktar djur och kanske tar fram en jättebra produkt. Så öppnar man dörren och frågar: Var är kunderna?

Det man i ett tidigt skede behöver tänka på, menar han, är:

– Kund, kund, kund. Läge, läge, läge. För att få det att fungera behöver man närhet till konsumenter.

När han pratar med kunder som tänker öppna gårdsbutik är därför den första frågan han ställer: Vem är kunden? Vem ska köpa?

Bor man fyra mil från en storstad är det tyvärr svårt att få kunderna att komma, menar han. Självklart kan man komplettera med webbutik och köttlådor. Man kanske ordnar djursafari, traktoråkning, eller bed end breakfast, men det är ändå inte givet att få det att gå runt.

De som lyckas med besöksnäring och gårdsförsäljning generellt sett har ofta väldigt låga omkostnader, för intäkterna blir vanligtvis inte höga.

– Ulf Möller, ansvarig för skog och lantbruk, Swedbank

Ulf Möller, ansvarig för skog och lantbruk på Swedbank, ser många par som kanske först köpt en gård på landet, med två jobb i stan, men där man efter ett tag längtar efter att få tillbringa mer tid på gården.

– Tanken börjar kanske gro: ’En av oss skulle kunna öppna en butik och jobba hemifrån’, säger Ulf Möller.

För många är det en livsstilsfråga, menar han, men en vanlig fälla är att i ett första skede fokusera på VAD man ska sälja och inte till VEM.

– Man sätter igång och pressar rapsolja, mal vete, eller slaktar djur och kanske tar fram en jättebra produkt. Så öppnar man dörren och frågar: Var är kunderna?

Det man i ett tidigt skede behöver tänka på, menar han, är:

– Kund, kund, kund. Läge, läge, läge. För att få det att fungera behöver man närhet till konsumenter.

När han pratar med kunder som tänker öppna gårdsbutik är därför den första frågan han ställer: Vem är kunden? Vem ska köpa?

Bor man fyra mil från en storstad är det tyvärr svårt att få kunderna att komma, menar han. Självklart kan man komplettera med webbutik och köttlådor. Man kanske ordnar djursafari, traktoråkning, eller bed end breakfast, men det är ändå inte givet att få det att gå runt.

– De som lyckas med besöksnäring och gårdsförsäljning – generellt sett – har ofta väldigt låga omkostnader, för intäkterna blir vanligtvis inte så höga, säger Ulf Möller.

– Och det är en livsstilsfråga. En är hemma och jobbar. Man får ett bra liv.

Stort intresse och förtroende för svenskproducerat

Timingen för lokalproducerat är annars bättre än någonsin, menar han.

– Intresset för svenskproducerad mat är jättestort. Kunderna har stort förtroende för det svenskproducerade. Men den finns i matvaruaffärerna också så man behöver hitta sina kunder som är beredda att betala lite extra för högre kvalitet.

Självklart behövs också erforderliga tillstånd, och här får man vända sig till sin kommun och höra vad som gäller. Bra är att göra detta i tid, så att inte ärendehanteringen sätter käppar i hjulet för lanseringsplanerna.

För marknadsföringen uppmuntrar han att titta på hur andra som har lyckats har gjort, och vad gäller att ta betalt finns ju idag flera alternativ, där swish för företag är en enkel lösning.

Gårdsförsäljning – Tips för att komma igång

  • Tänk igenom din produkt och vilka tillstånd du behöver från din kommun. Ansök i tid så att du har tillstånd på plats när du vill starta.
  • Tänk noga igenom vilka dina kunder ska vara och hur du ska nå dem?
  • Hur ska du marknadsföra dig? Titta gärna på hur andra som har lyckats har gjort.
  • Fundera på hur du ska ta betalt.
  • Hur kan du hålla nere dina kostnader, så att du klarar dig på intäkter som inte är skyhöga?
  • Kan du komplettera med webbutik, köttlådor, event på gården etc. för att öka lönsamheten?

Kontakta oss

Gårdsförsäljning – så kan du få det att lyckas | Gårdsprodukter
Meny
Våra tjänster
Kontakta oss

Kontakta oss

Vi träffar gärna dig som är jord- och skogsbrukare ute på din gård.
Det ger oss en bättre bild av företaget och gör det lättare att diskutera kring drift och ekonomi!

Madeleine Larsson Freiholtz

Företagsmarknadschef

Ann-Christine Andersson

Företagsrådgivare

Matilda Tengström

Föräldraledig

Tommy Gustafsson

Företagsrådgivare