Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Mobilt BankID

Med Mobilt BankID kan du snabbt och säkert legitimera dig digitalt, exempelvis när du ska swisha, deklarera och logga in i vår app.

Se filmen om hur du skaffar Mobilt BankID

I internetbanken

1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
2. Logga in i internetbanken, via swedbank.se, med säkerhetsdosa. Har du ingen dosa? Besök närmaste bankkontor.
3. I menyn till vänster, tryck på Hantera tjänster.
4. Tryck på Hantera Mobilt BankID.
5. Tryck på Läs mer och beställ under Mobilt BankID och följ instruktionerna. Klart!

I appen för privatpersoner

1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
2. Logga in i Swedbank-appen med din säkerhetsdosa. Har du ingen? Besök närmaste bankkontor.
3. Tryck på menyraden uppe i högra hörnet.
4. Tryck på Inställningar.
5. Tryck på Hantera tjänster.
6. Tryck på Mobilt BankID.
7. Tryck på Beställ Mobilt BankID
8. Godkänn villkoren och följ instruktionerna. Klart!

Stäng
 

Gillar du Mobilt BankID? Skaffa utökad användning

Med Mobilt BankID kan du göra betalningar och överföringar till befintliga mottagare. Vill du lägga till nya mottagare behöver du Mobilt BankID med utökad användning. Så här gör du för att beställa och aktivera tjänsten. 

Beställ Mobilt BankID med utökad användning
Aktivera Mobilt BankID med utökad användning

Pris

Mobilt BankID kostar ingenting, utöver avgiften för datatrafik som du betalar till din mobiloperatör.

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

  • Använd i appen och internetbanken samt Kundcenter

  • Så funkar kodkortet

  • Använd Mobilt BankID tillsammans med Swish

  • Identifiera dig hos myndigheter och företag

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Vad är Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder till att styrka din identitet på internet och när du är i kontakt med banken, myndigheter och företag.

  2. 2

    Vad menas med "Aktivera Mobilt BankID för utökad användning"?

    Utökad användning är en kostnadsfri tilläggstjänst för Mobilt BankID som gör det möjligt att lägga till nya överförings- och betalningsmottagare med Mobilt BankID, samt höja beloppsgränsen i Swish. För att aktivera tjänsten behöver du ha ett giltigt kodkort. Se fråga 3-5 för information om kodkort och hur aktivering sker av Mobilt BankID för utökad användning.

  3. 3

    Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

    Kodkort till Mobilt BankID används för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. När du har anslutit dig till Mobilt BankID första gången får du ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Kodkortet skickas per automatik till dig om du själv har gjort beställningen av Mobilt BankID. Om beställningen av Mobilt BankID har gjorts via ett bankkontor skickas kodkortet inte hem automatiskt utan måste beställas av dig. Du som redan har ett Mobilt BankID men har tappat bort ditt kodkort måste spärra det. Sedan kan ett nytt kodkort beställas i appen Swedbank för privatpersoner under Inställningar - ”Hantera tjänster” alternativt i internetbanken under ”Hantera tjänster” – "Hantera Mobilt BankID".

  4. 4

    Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

    För att aktivera utökad användning behöver du ha tillgång till ditt kodkort och logga in med det Mobilt BankID som du vill skapa den utökade användningen på. Aktiveringen kan göras i både internetbanken och appen för privatpersoner. Obs! du måste vara inloggad med det Mobilt BankID som du ska aktivera för utökad användning.  
    Aktivera i internetbanken: Gå till Hantera tjänster i vänstermenyn, klicka på Hantera Mobilt BankID och följ instruktionerna för utökad användning. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.
    Aktivera i appen Swedbank för privatpersoner: Gå till sidan BankID som finns under menyvalet inställningar/hantera tjänster. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs när du trycker på ”Utökad användning”. Följ instruktionerna.

  5. 5

    Hur beställer jag ett kodkort?

    Beställ ett nytt kodkort via appen Swedbank för privatpersoner under inställningar- ”hantera tjänster”, alternativt i din internetbank under ”Hantera tjänster” – Mobilt BankID. Glöm inte att samtidigt spärra det gamla kodkortet. Kodkortet skickas alltid till din folkbokföringsadress av säkerhetsskäl.

  6. 6

    Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt BankID är en säker Id-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta. Läs mer om kodkort och aktivering av utökad användning i frågorna ovan.

  7. 7

    Kan jag använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID istället för kod?

    För att kunna använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID behöver du en telefon som stödjer funktionen. Läs manualen för vad som gäller för just din telefon. Uppdaterad lista för vilka telefoner som stödjer funktioner finns på BankID.

  8. 8

    Hur aktiverar jag Touch ID/Fingerprint i BankID-appen?

    Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan.
    Aktivera fingeravtryck på din telefon eller surfplatta. Avaktivera inte PIN-kod som alternativ för upplåsning av telefonen, om du gör det fungerar inte fingeravtryck med BankID-appen.

    Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett.

    Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera fingeravtryck/ansiktsigenkänning med menyvalet Touch ID/Face ID för BankID (iPhone/iPad) eller Fingeravtryck för BankID (Android). Följ anvisningarna i BankID-appen.

  9. 9

    Hur aktiverar jag Face ID?

    Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett. Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera med menyvalet Face ID för BankID (iPhone/iPad) . Följ anvisningarna i BankID-appen. (För närvarande finns inget stöd för Android och ansiktsigenkänning med det kan komma att ändras i framtiden).

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-97 75 12

Vi hjälper dig att komma igång med Mobilt BankID.

För teknisk hjälp, ring BankID support på 010-49 49 188. Spärrning av Mobilt BankID gör du själv i internetbanken, eller via Digital Support 0771-97 75 12. Du är även välkommen in på ett bankkontor. Ta med din säkerhetsdosa så hjälper vi dig.

Stäng Skriv ut