Meny
Våra tjänster
Kontakta oss

Säkra telefontjänster – gör dina ärenden på telefon på ett säkert sätt

Leende affärskvinnan med orange blus talar i mobil

Det är viktigt för oss att du ska kunna göra dina bankärenden över telefon på ett tryggt sätt. När du identifierar dig för våra telefontjänster kan du välja mellan Mobilt BankID eller personlig kod. För din säkerhet så följer vi även utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra säkerhetssystem för omfattande tester.

Så fungerar det

  1. Identifiering

    För att kunna göra bankärenden via telefon behöver du identifiera dig med hjälp av en personlig kod eller med Mobilt BankID.

  2. Extra kontrollfrågor

    I vissa situationer gör banken extra kontroller genom att ställa frågor till dig.

  3. Inspelning av samtal

    Alla samtal till Kundcenter spelas in (loggas) så att du som kund och banken i efterhand ska kunna följa upp vad vi kommit överens om.

Telefoner i banklokalen

På många av bankens kontor finns kundtelefoner, som du kan använda för att kontakta Kundcenter. Dessa uppfyller våra säkerhetskrav så att ingen annan kan komma åt ditt engagemang genom att exempelvis trycka på telefonens repeteraknapp.

Om personlig kod och Mobilt BankID

Personlig kod finns i flera varianter, bland annat för våra tjänster när du ringer vårt Kundcenter. Koden är personlig och får inte användas av någon annan än dig själv. Säkerheten bygger på att du väljer en bra kod och att du skyddar koden. En bra kod ska en annan person inte kunna gissa. Koden ska förvaras på ett säkert sätt, som bara du känner till och att dess samband med tjänsten inte framgår.

Så skaffar du personlig kod

Vid anslutningstillfället väljer du en femsiffrig kod som du använder för att identifiera dig när du ringer Kundcenter.

Du ansluter dig direkt i internetbanken. Är du ny kund i Åse Viste Sparbank eller vill prata med oss personligen är du välkommen in på närmaste bankkontor.

Din personliga kod kan du byta när som helst i internetbanken eller i självbetjäning:

  • Ring Kuncenter Privat på 0514 - 587 00 eller Företag på 0514 - 587 00.
  • Välj 1# för självbetjäning.
  • Välj därefter 92# och byt din kod enligt instruktionsrösten.

Så skaffar du Mobilt BankID

Även Mobilt BankID skaffar du direkt i internetbanken.

Läs mer om Mobilt BankID.

Mer information